Vi bombarderes dagligt med budskaber i både trykt og digital form på tværs af medietyper og kanaler. Men hvad fungerer bedst – trykt eller digital kommunikation?

 

I verden første neuromarketing-undersøgelse udført af Ipsos, Nourons Inc. Og Postnord er det for første gang direkte påvist hvordan hhv. trykte og digitale budskaber påvirker vores hjerne.

  

Trykte reklamer skaber større følelsesmæssigt engagement end digitale reklamer.

Kilde: Behind the mind, Postnord

 

Undersøgelsen er udført i både danmark og Sverige og er målt på 100 personer i begge lande – og svaret er entydigt. Trykte reklamer skaber større følelsesmæssigt engagement end digitale reklamer.

 

 

Kombinationen af trykte og digitale medier er svaret

Men trykte reklamer kan ikke stå alene. Neuromarketing-undersøgelsen påviste meget tydligt, at kombinationen af trykt og digital reklame giver større effekt end medierne hver for sig. Den absolut bedste effekt opnås ved at vælge trykt reklame først og derefter følge op med digitale kanaler.

 

  

Det trykte medie har stadig en berettigelse
Undersøgelsen viste endvidere at mennesker har lettere ved at fokusere på trykt reklame. Digitale medier skaber mere stress end trykte medier, hvorfor budskaber i digitale medier ofte ubevidst sorteres fra. I kombination er de to medier dog uovertrufne, og det er endnu en gang slået fast – det trykte medie har i høj grad en berettigelse i moderne og effektiv kommunikation.

 

 

 


Kilde: Behind the mind, Postnord